Funderar ni på att sälja?


Ta kontakt med oss genom vårt bokningsformulär

Fyll i formuläret så blir du kontaktad av en registrerad fastighetsmäklare som kan just ditt område.

Mångårig erfarenhet från försäljningar av villor, bostadsrätter, fritidshus och tomter i Storstockholm gör att vi
med stor säkerhet kan bestämma värdet på ert nuvarande boende.

På Bukowskis Mäklarbyrå lovar vi aldrig mer än vi kan hålla. Vi är inte intresserade av att ge några glädjekalkyler
utan står stadigt med fötterna på jorden. Vi kommer när det passar er!

Hur en försäljning går till steg för steg


1. Val av mäklare

Mötet med en fastighetsmäklare som kan ert område är startpunkten på något som kan bli er största privatekonomiska affär i livet. Här krävs det gedigen kunskap, passion för att göra bra affärer och en mäklare som brinner för sin uppgift.

Att välja rätt fastighetsmäklare samt mäklarbyrå som kan tillgodose era behov är ingen lätt uppgift.
Det är en djungel där ute och det är lätt att gå vilse om man inte får den guidning som krävs.

Bjud gärna in några mäklare och välj därefter den som du känner störst förtroende för och som kan tillgodose dina önskemål. Alla försäljningar är unika i sitt slag och kräver noggrann planering för att lyckas fullt ut.

Vid försäljning av ert hus är mäklarens goda byggnadstekniska kunskaper ovärderliga då ni i ett tidigt skede får en indikation om ert hus kondition. Då man som säljare är ansvarig för dolda fel 10 år efter en försäljning har vi på Bukowskis Mäklarbyrå ett samarbete med olika aktörer som kan erbjuda en doldafel-försäkring som löper i 10 år.

Likaså krävs god inblick i föreningens ekonomi när det är dags att sälja er bostadsrätt.

Vid försäljning av en tomt krävs det djupgående kunskaper om hur omkostnader och läge påverkar tomtens värde.


2. Förberedelse / skapande av annons

Oavsett om du vill annonsera direkt eller vara helt klar med förberedelserna för att annonsera i skarpt läge finns det olika vägar att gå. Det finns olika möjligheter att välja vilket upplägg som passar ens behov bäst så kontakta oss gärna för tips och råd. På kommande objekt rekommenderar vi att man gör en komplett annons i den mån det går.

När beslut är taget träffar man den fastighetsmäklare som har fått hedersuppdraget att förmedla försäljningen och skriver ett avtal som reglerar förutsättningarna för försäljningen. Redan här får man värdefulla tips av fastighetsmäklaren på vad som krävs för att göra ert boende så attraktivt det bara är möjligt. Många undrar om det finns anledning att anlita någon som hjälper till med Homestyling. Det finns inget rakt svar på denna fråga utan det är väldigt olika beroende på säljarens egna intresse för inredning.

Därefter är det dags för fotografering av ert hem. Här krävs det erfarenhet och ingenting får lämnas åt slumpen. Professionella vidvinkelfoton utan överdriven vidvinkel är ett måste för att få fram helheten. Självklart ingår alltid även Utomhusbilder/områdesbilder tagna med drönare.
En bild säger mer än tusen ord och det är här köparnas intresse fångas upp.

I samband med fotograferingen görs en extra genomgång för att säkerställa att beskrivningen av er bostad blir korrekt.
Allt måste bli rätt från början. Vår gedigna erfarenhet gör att vi många gånger hittar fördelar som andra mäklare inte har tänkt på.

Det första intrycket är det som är viktigast. Planritningar i 3-D, tomtkartor, information om närområdet samt vilka dagis och skolor som finns i närheten är oerhört värdefull information som spekulanterna uppskattar.


3. Visningar

När det är dags för visning kan ni lämna över till en påläst och erfaren fastighetsmäklare som har varit med hela vägen.

Vi samlar alla fakta och bilder i vårt unika presentationsmaterial som delas ut till alla spekulanter. Att träffa alla dessa människor på visningarna är en av höjdpunkterna med själva förmedlingen. Det är här man kan ge tips och idéer samt bistå med all den information spekulanterna nyfiket vill ha svar på.


4. Uppföljning

Vid en eventuell budgivning tillämpar vi normalt men inte alltid en s.k. öppen budgivning där alla intressenter kan få information om vilka bud som kommer in. Det vanligaste förfarandet är att senaste budet skickas ut per sms till de som har anmält intresse men vi håller en kontinuerlig kontakt per telefon med alla som är med i själva budgivningen.

På vår hemsida kan man även följa hela budgivningen och vi ser det som en självklarhet att alla som vill lägga ett bud har finansieringen klar. Vi har en tjänst tillgänglig via Nordea där man blir uppringd inom 3 timmar från det att vi har skickat över era kontaktuppgifter. Denna service är ganska sällsynt idag då det kan vara väldigt svårt att få tag på någon handläggare att prata med.

I de fall bud kommer in som ligger under det begärda priset eller som känns oseriösa väljer säljaren själv om detta bud ska presenteras på internet eller ej. Under själva budgivningen kan villkoren ändras om säljaren eller spekulanterna väljer att ändra förutsättningar med tidsbestämda eller villkorade bud. Det är då säljaren som bestämmer vilka bud som ska tas emot och om alla då ska få ta del av dessa.
Samtliga som deltar i budgivningen accepterar att fastighetsmäklaren lämnar ut budgivarnas namn, telefonnummer och bud som lagts, till den blivande köparen samt säljaren efter avslutad budgivning.

Ibland händer det att bud kommer in efter en budgivning är avslutad men innan köpekontrakt är skrivet. Det är då fastighetsmäklarens skyldighet att framföra detta bud till säljaren som då får avgöra om denne vill acceptera budet eller ej.


5. Kontraktsskrivning

När det är dags för kontraktsskrivning träffas köpare och säljare på vårt kontor och går igenom alla förutsättningar och villkor i kontraktet. Därefter så betalas vanligtvis en handpenning på 10 % inom en vecka.


6. Tillträde

På själva tillträdesdagen träffas köpare, säljare och fastighetsmäklare på mäklarens kontor.
Då regleras slutbetalningen och en likvidavräkning upprättas. Vid fastighetsköp tillkommer även ett köpebrev.


7. Deklarationshjälp

Året efter när det är deklarationsdags kontaktar man fastighetsmäklaren som då är behjälplig med ifyllnad av deklarationsblanketter för den genomförda försäljningen.


NU INFÖR VI KÖPSTÖD TILL ALLA SOM VÄLJER ATT SÄLJA VIA BUKOWSKIS MÄKLARBYRÅ!

Osäker på hur du ska gå tillväga när du köper ny bostad? Nu inför vi KÖPSTÖD utan extra kostnad till alla som anlitar Bukowskis Mäklarbyrå för att sälja sin bostad. Undvik fällor och låt oss guida dig rätt så du slipper otrevliga överraskningar.

KÖPSTÖD innebär följande:

Hjälp med hur/när och vilket bud du ska lägga på bostaden/fastigheten du är intresserad av.

Genomgång av föreningens ekonomi på de bostadsrätter du är intresserad av.

Granskning av besiktningsprotokoll av fastigheter du är intresserad av.

Vi har dessutom väldigt bra koll på vad renoveringar kan kosta så att du går in i din nya bostadsaffär med rätt förutsättningar.

KÖPSTÖD har växt fram då vi på Bukowskis Mäklarbyrå allt för ofta blir kontaktade efter att köp har skett och diverse problem har uppstått som det är för sent att reparera utan att gå in i en tvist/stämning.

Genom KÖPSTÖD minimerar du de eventuella problem som kan uppkomma. Vi hjälper även till med att läsa igenom utkast på kontrakt så att inget lämnas åt slumpen. Vi ser helt enkelt till att dina intressen tillvaratas på bästa möjliga sätt. Tjänsten är löpande så du får stöd hela vägen.

Skulle du vara intresserad av KÖPSTÖD utan att sälja genom oss kan vi också hjälpa till. Tveka inte att kontakta oss så berättar vi mer.


VARFÖR VÄLJA OSS ISTÄLLET FÖR EN STOR KEDJEANSLUTEN MÄKLARBYRÅ?

Många mäklare som jobbar på stora kedjor är duktiga, MEN det finns en hel del som får sina uppdrag på grund av att de jobbar på en stor kedja och inte för att de besitter rätt kunskap. Det ska inte vara ett lotteri att få en mäklare som tar tillvara dina intressen. Det ska vara en självklarhet. Vi har inte råd att göra något halvhjärtat utan måste prestera maximalt varenda gång. Dessutom så får du tillgång till en fastighetsmäklare som har förmedlat mer än 2 000 försäljningar. Att pressa fram en försäljning för att snabbt få in arvodet är inte vår melodi.

Bukowskis Mäklarbyrå ser det som en självklarhet att bistå med stöd under hela resans gång som underlättar ens beslut.
Våra juridiska kunskaper har ni stor nytta av när det kommer till bouppteckningar, skilsmässor, samboavtal eller andra knepiga situationer som kan uppstå. Bred kunskap skapar trygghet.

Det första mötet vill vi se som början på en livslång vänskap. Det är ingen slump att vi har flertalet objekt som vi har sålt både 2 och 3 gånger. Det kallar vi nöjda köpare och säljare.

Förtroende, kompetens, tillgänglighet samt professionalism är några av de saker vi på företaget värderar högt. Allt på ett ärligt och öppet sätt.
I vår strävan att uppnå 100 % nöjda säljare och köpare finns det inget utrymme att göra någonting nästan bra. Vi ger allt och lite till, utan att kompromissa.
Många års erfarenhet av försäljningar I Storstockholm ger både säljare och köpare den trygghet som krävs.

När du anlitar Bukowskis Mäklarbyrå kan du förvänta dig en kunnig och kompetent fastighetsmäklare som kommer att göra allt för att du ska bli nöjd.

Vi är anslutna till Mäklarsamfundet och har samtidigt tillgång till några av landets främsta fastighetsjurister om hjälp skulle behövas.